Zoeken
  Home  |  Land  |  Japan  |  Late Spring: de gang van alledag

Late Spring: de gang van alledag

Sooner or later, everyone who loves movies comes to Ozu.

Roger Ebert

Het oeuvre van Yasujiro Ozu behoort ongetwijfeld tot het merkwaardigste wat de filmkunst heeft voortgebracht. Sommigen noemen Ozu de meest Japanse van alle Japanse regisseurs, volgens anderen is hij veeleer universeel of hoogst eigenzinnig.Zie voor dit complexe debat onder meer het standaardwerk van David Bordwell over Ozu: Bordwell, D. (1988). Ozu and the Poetics of cinema. London/New Jersey: BFI/Princeton University Press.Op een stilistisch compromisloze manier bespeelt Ozu frequent terugkerende thema’s en motieven met variaties. Net als veel van zijn naoorlogse films nestelt Late SpringOorspronkelijke titel: Banshun(1949) zich in huiselijkheid en familiaal geluk. De familiewoning van professor Somiya en zijn dochter Noriko is geen beklemmende val maar een geïdealiseerde cocon. De liefdevolle verhouding tussen de twee hoofdpersonages openbaart zich in zachte omgangsvormen en in tekenen van wederzijds respect. Architecturale motieven zoals schuifdeuren die vrijwel geruisloos openen en sluiten, dragen bij tot een serene sfeer. Als de huiselijke harmonie toch eens doorbroken wordt, gebeurt dat in elk geval niet met slaande deuren.

Zo staan bij Ozu zelfs roerloze beelden niet stil

Het interieur krijgt een bedachtzame rol toegemeten als stilleven: statische beelden van de gang bieden herhaaldelijk een moment van rust en overpeinzing voordat de handeling verdergaat. Die gang lijkt het efemere leven dat voorbijglijdt geduldig te observeren. Beelden ervan houden meerdere seconden aan, alvorens personages het beeldkader inlopen en weer uitlopen. Maar stille waters hebben diepe gronden, want de gang blijkt bij nader toezien ook in beweging. Bijna onmerkbaar verandert zijn uitzicht in de loop van de film: de ruimte wordt langer door een wijzigende camera-afstand, de lichtinval verschuift, schaduwen worden dieper. Zo staan bij Ozu zelfs roerloze beelden niet stil. Ook het familiale nest beschermt niet tegen het onherroepelijk verglijden van de tijd. Het motief van de gang maakt Late Spring tot een film die doortrokken is van nostalgie naar iets wat nog niet eens voorbij is.

De familiewoning mag dan niet immuun zijn voor de tijd die zijn gang gaat, ze zorgt er wel voor dat de personages zich thuis voelen. Van de weeromstuit ervaart ook de kijker een gevoel van geborgenheid. Zoals het klokje tikt in Late Spring, zo tikt het nergens. Dit verklaart het enthousiasme waarmee Somiya en zijn dochter telkens thuiskomen na het werk of na vermaak buitenshuis. “Ik ben thuis!”, echoot niet toevallig doorheen dit intimistische universum met hoge gezelligheidsfactor.

Toch verschijnen er rimpelingen op het familiale wateroppervlak. Noriko’s tante werpt zich op als koppelaarster. In zekere zin is zij de slang die haar nichtje uit het paradijs met de vader verdrijft. Noriko koestert het status quo, maar laat zich overtuigen om toch te trouwen. Somiya weet dat hij alleen komt te staan als zijn dochter weggaat, maar wil geen beslag op haar leggen. Zo offeren twee mensen die perfect gelukkig zijn zich voor elkaar op. Het drama is ingehouden, geheel in overeenstemming met de aard van de personages, al snijdt de pijn van het scheiden diep in Noriko’s ziel.

De film etaleert uiteindelijk een grote dankbaarheid voor de gedeelde momenten van gelukzalig gezinsleven. Maar de disruptie van oorspronkelijk familiegeluk werpt een lange schaduw en Ozu zou het thema nooit meer helemaal loslaten.

FragmentVideo-essayEssayOzuDocuBlu-ray & dvdReferentie
Late Spring. 1949. [Film] Regisseur: Yasujiro Ozu. Japan: Shôchiku Eiga.

Video-essay door :: kogonada

Video-essay van The Criterion Collection: Three Reasons: Late Spring

Atkinson, Michael (2012, April 17). Late Spring: Home with Ozu. The Criterion Collection.

Bordwell, David (1988). Ozu and the poetics of cinema. BFI Publ. [u.a.].

Choi, Jinhee (Red.). (2018). Reorienting Ozu: A master and his influence. Oxford University Press.

Joo, Woojeong (2017). The cinema of Ozu Yasujiro: Histories of the everyday. Edinburgh University Press.

Richie, Donald (1984). Ozu. Univ. of California Press.

Stein, Wayne, & Di Paolo, Marc (Red.). (2015). Ozu international: Essays on the global influences of a Japanese auteur. Bloomsbury, An imprint of Bloombury Publishing Inc.

(2012, April 17). The Ozu Shot: Tokyo-ga and Late SpringThe Criterion Collection.

“One artist particularly moved by Ozu’s elegant way with the medium was Wim Wenders, who made a feature-length documentary tribute to the legendary director, 1985’s Tokyo-ga (…) Here, Yuharu Atsuta, cinematographer on many of Ozu’s films, talks about just how the director created his signature style of shot (sometimes called the “tatami shot”), distinguished by a still, low camera, and Ozu’s preferred use of a slightly distortive 50 mm lens (…)”

Late Spring is beschikbaar op blu-ray en dvd bij BFI Video en was beschikbaar op dvd met Nederlandstalige ondertitels bij Lumière.
Late Spring. 1949. [Film] Regisseur: Yasujiro Ozu. Japan: Shôchiku Eiga.

 

  • Oorspronkelijke titel: Banshun
  1949  |  , Ozu, Japan  |  Ive Verdoodt