Luca brengt haar bedlegerige schoonmoeder bij elk bezoek bloemen en vrolijkheid. De oude vrouw mist haar zoon János, die in Amerika woont. Een onverhoopte brief biedt soelaas. Haar vergrootglas schuift over zijn langverwachte zinnen: János schopte het in New York tot regisseur. Zijn film gaat in première in een filmpaleis voor 30.000 toeschouwers, op de top van een hoge berg. Zelf resideert hij in een zestiende-eeuws Frans kasteel, steen voor steen heropgebouwd in Amerika. De belezen vrouw delft gretig in haar fantasie om de onbereikbare wereld van haar zoon tot leven te wekken en nog glamoureuzer te maken. Haar creatieve bewustzijnsstroom presenteert zich als een reeks van flashshots, ultrakorte beelden van gedachten of herinneringen. Die manifesteren zich als door een loep vervormde prenten, korrelige foto’s of bevreemdende breedhoekopnames. Beelden van János’ handschrift wisselen af met korte shots van Manhattan, edellieden in somptueuze decors en zelfs een anachronistisch fietsvliegtuig om de hoge berg te bereiken.
Makk onderzoekt de helende kracht van fantasie en herinneringen in een uitzichtloze wereld
Love↓Oorspronkelijke titel: Szerelem(1971) van de Hongaarse regisseur Károly Makk onderzoekt de helende kracht van fantasie en herinneringen in een uitzichtloze wereld. Het gebrek aan toekomstperspectief uit zich op persoonlijk en maatschappelijk vlak. De oude vrouw vreest te sterven voor haar geliefde zoon weerkeert, beide vrouwen leven in het stalinistische Hongarije van de jaren vijftig. János is één van de slachtoffers van het Rákosi-regime, zonder bewijsvoering beschuldigd van verraad en veroordeeld tot tien jaar gevangenis. Om haar schoonmoeder die ondraaglijke waarheid te besparen, fabuleert de fijngevoelige Luca het bigger than life Amerika-verhaal. Het blijft onzeker of zij in haar opzet slaagt. Een shot van het vergrootglas bovenop afgestempelde postzegels suggereert lichte achterdocht. Luca’s goedbedoelde verzinsel van zes ruiters, geheimagenten van de filmstudio die János op de voet volgen, zaait kiemen van onrust. Haar schoonmoeder associeert dit schimmige zestal allicht met de Hongaarse staatspolitie. De witte merrie waarop Luca in haar gulle verbeelding János-de-regisseur plaatst, ontbeert een ruiter in de fantasie van de oude vrouw. In een wide angle flashshot dat weifelt tussen feeëriek en onheilspellend, lijkt het verzonnen paard vruchteloos op zoek naar zijn berijder. De loep als rekwisiet en Makks vervormende lens drukken de kracht én fragiliteit van de fantasiewereld uit.
Love ademt authenticiteit dankzij de uit het leven gegrepen kortverhalen van Tibor Déry, waarop Makk zich baseerde. Déry was in 1956 één van de woordvoerders van de Hongaarse Revolutie. Dat kostte hem drie jaar gevangenisstraf, maar leverde ook de autobiografische kortverhalen Liefde en Twee vrouwen op.↓Beide verhalen werden, samen met een reeks andere kortverhalen van Déry, gebundeld in Love and Other Stories (Szerelem és más elbeszélések, 1963). In dit laatste verhaal beschrijft hij de verbeeldingsrijke verhouding van een vrouw en haar stervende moeder. Het leidde tot een warme film over de troost van de goede leugen.
- ↓Beide verhalen werden, samen met een reeks andere kortverhalen van Déry, gebundeld in Love and Other Stories (Szerelem és más elbeszélések, 1963).