Zoeken
  Home  |  Country  |  Japan  |  Eros Plus Massacre: de uiterste randen van het kader

Eros Plus Massacre: de uiterste randen van het kader

Sakae Ōsugi kwam van jongs af onzacht in aanraking met de autoritaire Meiji-regering. Hij werd om de haverklap gearresteerd, maar tussen vier muren verslond hij het werk van filosofen en activisten. Kropotkin, Sorel, Stirner en Nietzsche nestelden zich in zijn denken, waarin anarchisme en individualisme de boventoon voerden. Later voegde hij nog een pijler toe aan zijn levensfilosofie: de vrije liefde, een idee als een tijdbom in het Japanse Keizerrijk.

In zijn magnum opus Eros plus Massacre (1969)Originele titel: Erosu purasu gyakusatsu.reconstrueert en hertekent Kijū Yoshida het leven van Ōsugi, zijn vrouw en zijn minnaressen Itsuko MasaokaYoshida gebruikte deze fictieve naam omdat Osugi’s eerste minnares, Ichiko Kamichika, een proces had aangespannen wegens laster en eerroof. Dit leidde tot een drastische inkorting van de film en het verwijderen van referenties aan Kamichika. en Noe Itō. De vrouwen delen Sakae’s enthousiasme voor de vrije liefde niet. Tussen hen heersen gevoelens van schoorvoetende aanvaarding of jaloezie. Hij geeft dit emotioneel gif soms weer in ongeremde kabukistijl, met brede gebaren en excessief gedrag. Elders kiest Yoshida voor antimelodrama, met zwijgende personages die hij in unieke beeldcomposities ver uit elkaar drijft. Weinig regisseurs plaatsen acteurs zo standvastig aan de uiterste randen van het kader.

Yoshida kiest voor antimelodrama, met zwijgende personages die hij in unieke beeldcomposities ver uit elkaar drijft

Een gesprek van Sakae en Noe over het feministische tijdschrift SeitōSeitō was een literair tijdschrift, genoemd naar de Britse feministische Blue Stockings Society. Het blad werd gepubliceerd van 1911 tot 1916. Noe Itō was hoofdredactrice vanaf 1915. Onder haar leiding werd Seitō polemischer, met woord en wederwoord over maatschappelijk controversiële thema’s.wordt verstoord door ongewenst bezoek van Itsuko. Yoshida verbeeldt het samenzijn van het trio als een woordeloze maaltijd, gadegeslagen doorheen het traliewerk van ramen. Noe negeert een aangereikt rijstkommetje, ze krijgt hap noch slok door de keel. Ongewone camerastandpunten drukken haar ingehouden ergernis uit, door die te verbergen in plaats van te tonen. We zien niet Noe’s gelaat, maar haar rug en sierlijk opgestoken haar. In een high-angle shot licht haar mimiekloze gezicht helemaal onderaan in beeld op. Het is een ondoorgrondelijk aandachtspunt in een kader dat voor de rest een strak lijnenspel toont. Wanneer Noe de eetkamer abrupt verlaat, verdwijnt ze kortstondig in het duister. Enkel haar witte nek onttrekt zich niet aan ons oog. Noe tracht op serene wijze de woonst, die is opgetrokken uit desoriënterende gangen en schuifpanelen, te ontvluchten. Maar plots duikt Ōsugi op vanachter een opengeschoven fusuma en kruist Itsuko alweer haar pad. De verwarrende architectuur zorgt voor een pijnlijke herhaling van het afscheidsmoment. Yoshida zet zijn randkadrering niet alleen in om emotionele afstand te suggeren. Door personages te decentraliseren, kan hij ze omgeven met overweldigende natuur, de oogstrelende geometrie van de Japanse woning of een quasi-abstracte esthetiek van lijnen en vlakken.

Ōsugi en Itō kozen een leven van ‘chaotische schoonheid’. Itō’s revolutionaire teksten over abortus en prostitutie en Ōsugi’s ideeën over vrije liefde waren zelfs voor socialistische vrienden een brug te ver. Eros plus Massacre is niet alleen een film over het zowel aanlokkelijke als ontredderende pad van ongebonden eros, maar ook over staatsgeweld. In de weken na de Grote Kantō-aardbeving (1923) werd het koppel, samen met Ōsugi’s zesjarige neefje, brutaal vermoord door de kenpeitai.

FragmentEssayKijū YoshidaScoreBlu-ray & dvdReferentie

Evens, Bryn (2016). Of Love and Politics: Kiju Yoshida’s Love + Anarchy. Luma Quarterly, 4 (1).

Wilkins, Budd (2017). Review: Kiju Yoshida: Love + Anarchism on Arrow Video Blu-ray. Slant Magazine.

Bingham, Adam (2010a). Stories Written in Sunlight and Water: The Cinema of Yoshida Yoshishige: Pt.1 The Studio Years. Asian Cinema 21 (1): 193–205.

Bingham, Adam (2010b). Stories Written in Sunlight and Water: The Cinema of Yoshida Yoshishige: Part 2 Independence and Independent. Asian Cinema 21 (2): 268–284.

Desser, David (1988). Eros plus Massacre: An Introduction to the Japanese New Wave Cinema. A Midland Book, MB 469. Bloomington: Indiana University Press.

Het eerste Engelstalige boek met een grondige analyse van de Japanese New Wave, genoemd naar Yoshida’s meesterwerk.

Fujiwara, Chris (2010). ‘Without Following the Commonly Accepted Rules of Time and Space’. In Yoshida Kiju : 50 Years of Avant-Garde Filmmaking in Postwar Japan, 9–14. Norwegian Film Institute.

Jacoby, Alexander, and Rea Amit (2010, December 13). ‘Midnight Eye Interview: Yoshishige Yoshida’. Midnight Eye.

Standish, Isolde (2011). Politics, Porn and Protest: Japanese Avant-Garde Cinema in the 1960s and 1970s. New York: Continuum International Pub. Group.

Stegewerns, Dick (ed.) (2010). Yoshida Kiju : 50 Years of Avant-Garde Filmmaking in Postwar Japan. Norwegian Film Institute.

Nog steeds het enige Engelstalige boek met artikels over het oeuvre van Yoshida en vertalingen van essays van Yoshida zelf.

Yoshida, Kiju (2010). ‘My Film Theory. The Logic of Self-Negation’. In: Yoshida Kiju : 50 Years of Avant-Garde Filmmaking in Postwar Japan, 15–20. Norwegian Film Institute.

Yoshida werkte sinds het eind van de jaren 1960 nauw samen met de componist Toshio Ichiyanagi. Kenmerkend voor diens werk is dat hij westerse en Japanse invloeden integreert. Als leerling van John Cage en lid van de Fluxus-beweging gebruikte hij diverse avant-agardetechnieken. Dit geldt ook voor de score die hij schreef voor Eros Plus Massacre, waarvoor hij ondermeer gebruik maakte van een geprepareerde piano en de shakuhachi, een Japanse bamboefluit. Van 1956 tot 1962 was hij gehuwd met Yoko Ono.

Eros Plus Massacre is verkrijgbaar op blu-ray bij Arrow Video. Arrow Films bracht een box uit met Yoshida’s ‘politieke trilogie’, waartoe ook Heroic Purgatory en Coup d’état behoren.
Eros Plus Massacre. 1969. [Film] Regisseur: Kiju Yoshida. Japan: Gendai Eigasha.
  • Seitō was een literair tijdschrift, genoemd naar de Britse feministische Blue Stockings Society. Het blad werd gepubliceerd van 1911 tot 1916. Noe Itō was hoofdredactrice vanaf 1915. Onder haar leiding werd Seitō polemischer, met woord en wederwoord over maatschappelijk controversiële thema’s.
  1969  |  , Japan, Yoshida  |  Tim Deschaumes